Om treningsutstyr og løping om høsten!

Jeg tror mange har en ganske klar ide om hva slags utstyr man trenger for å løpe seg en tur om sommeren. Et par joggesko, shorts kanskje og en t-skjorte holder jo lenge. - Men hva med når det blir kjøligere i været? 

Hvis flere er som meg, så har påkledningsspørsmålet kanskje også hindret andre i å gjøre løpetrening når det er kaldt i været. Jeg tror det er mange som stopper løpetreningen om høsten og i hvert fall om vinteren. Kanskje litt fordi man ikke tenker på løpetrening som en vintersport? Eller fordi man er usikker på hva slags utstyr man trenger?

Jeg har gjort litt løpetrening om vinteren de siste årene. Men det har krevet at jeg har gjort litt undersøkelser rundt hva det er lurt å ha på seg. Jeg har googlet og rådført meg med et par av mine spreke Tur- og TreningsVenn-"kollegaer" som løper mye og året rundt. Her er noen av tipsene og rådene jeg har samlet inn:

Punkt EN:

  • Løper du i mørket må du ha refleks! Gjerne en vest eller noe som ikke henger og dingler mens du løper.
  • Hodelykt kan også være fint for å se hvordan underlaget du løper på er!
Punkt to:
  • Trelagsprinsippet fremfor et tykt lag!
    • Kle deg i tre tynne lag; ull eller ullblanding innerst, ull eller fleece i midten og noe vindtett ytterst.
I dag var jeg ute på en løpetur i ca 6-7 plussgrader. Da hadde jeg dette på overkroppen:
  • Trøye i teknisk ullblanding innerst
  • En litt tykk fleecejakke som mellomlag
  • En tynn, tynn vindtett løpejakke ytterst
På underkroppen hadde jeg:
  • Helt normale løpetights, det var nok
  • Noen helt normale joggesko 
  • Ullsokker trukket opp utenpå thigtsen (jeg går ikke for catwalken ;))
I tillegg hadde jeg:
  • En tynn lue/beanie
  • Ulltube i halsen
  • løpehansker
Det holdt. Litt varmt på overkroppen, men heller litt for varm enn litt for kald, siden jeg nettopp har vært forkjølet. :)

Det så sånn ut:



Siden jeg løp en del i skogen, og underlaget var både gjørmete og vått, ble skoene på et tidspunkt gjennomvåte: 


Men det gjør ikke noe! ;) - De kan vaskes! 

- Dog ikke i vaskemaskin. - Da mister man i hvert fall garantien. 

- Men vent til sølen er blitt tørr, børst av med en eller annen børste (oppvaskbørste/skurebørste), litt vann og grønnsåpe i en bøtte, blir det bra. 

Og så må skoene tørkes på et tørt, men ikke for varmt sted. Ikke på badgulvet eller i elektrisk skotørrer, da kan skoene bli deformert! - Ta ut sålen, og putt litt avispapir el.l. i skoene og la dem tørke. :)

Ja, det var noen småtips når det gjelder høstløping. Kanskje gjør det dørstokkmila mindre for noen. :)

S.

Kommentarer

Populære innlegg