Verdensdagen for psykisk helse. Gi TID!


Hvordan tar du vare på hverdagsgleden din? 😊

I går, på verdensdagen for psykisk helse, var jeg på et fint og summende foredrag på Bærum bibliotek på Bekkestua. Fint, fordi det var hjertevarmt og støttende for oss som har små sjeler i hus og med de forskjellige utfordringene det innebærer. Summende, fordi vi alle sammen var invitert med våre søteste små. 😊

Psykologspesialistene Eline H. Trudvang og Meike Meier tok oss igjennom spebarnstidens gleder og utfordringer. Sandra Lyng delte en rørende historie om det å ha psykiske vansker og bulimi i svangerskapet og som nybakt mamma for første gang. Og til sist et fremlegg om hverdagsglede og jakten på lykken. Jeg festet meg spesielt ved det siste innslaget.

Som jeg har skrevet annetsteds er jeg opptatt av mennesker, samhandling og tilhørighet. I tillegg til å være veldig glad i å trene. Disse to tingene har vi fokus på gjennom konseptet Tur- og TreningsVennene i Lunner kommune. Dette initiativet skal jeg skrive litt mer om på et annet tidspunkt. På nåværende tidspunkt nøyer jeg meg med å nevne at det er et gratis lavterkseltilbud til alle som vil bli med å gå eller løpe turer i nærområdet eller trene gruppetrening i en gammel gymsal i en nedlagt skole. 😉

Det gledet meg derfor å høre at Rådet for psykisk helse kunne legge frem fem helt klare faktorer som må til for at man skal oppleve en form for lykke i livet sitt. Å gi, å være oppmerksom, å lære var tre av faktorene. Men det var også to faktorer til som var viktige, og som gjorde meg veldig glad. Nemlig det være aktiv og det å knytte bånd. 😊 Det står jo så flott i stil med Tur- og TreningsVennenes visjon!

Uten at jeg på noen måte kan noe utdypende om dette temaet, har jeg bare lyst til å gjengi min forståelse og det jeg fikk ut av foredraget. 

Jeg forsto det sånn at hverdagsglede handler om hvordan man trives i hverdagen og hvordan man kan gjøre noe for å oppnå hverdagsglede selv. Og at det kanskje kan være konstruktivt å lete etter lykken, ikke nødvendigvis i de store begivenhetene, men i de små og hverdagslige.

Å være oppmerksom handler om å lære seg å legge merke til de tingene i livet som det er noe fint ved. For eksempel gleden over å få tid til en kaffekopp. Dette er en ganske kjent problemstilling for oss som har spebarn; det å få tatt en kopp kaffe er ingen selvfølgelighet! 😊 Kaffekoppen er en liten ting jeg personlig koser meg veldig med de gangene jeg får nyte en! Andre måter å være oppmerksom på er å la seg fordype inn i aktivitet som gjør at man mister fornemmelsen for tid og sted.


Å lære handler rett og slett om det å fortsette å ta til seg kunnskap. Forskning viser at det å lære gir økt livskvalitet. I det siste har jeg lært  meg litt om det å blogge; jeg snuser på hva bloggere holder på med, hvordan de bruker de forskjellige mediene. I det siste har jeg også prøvd å lære meg hvordan man bruker snapchat for en forening 😉 – synes det er veldig morsomt å legge til link på bildene som fører direkte til bloggen.

Å gi handler om å gi noe, en tjeneste eller TID til andre. Dette gjør at man føler at man bidrar til verden og samfunnet. Jeg har snakket med spesielt en venninne om dette. Noe av det mest dyrebare vi kan gi hverandre i dag er kanskje av TIDEN vår? Vi har det så travelt alle sammen, så det å gi av sin egen tid til noen andre kan være ganske dyrebart.

Og til mine to kjepphester:

Å være aktiv! Dette gir definitivt økt livskvalitet. Jeg vet det av egen erfaring. Når endorfinene danser seg gjennom kroppen i takt med de fysiske delenes vridninger og rykninger til latinamerikanske zumbarytmer. Eller når jeg løper. Eller når jeg har trent styrke. Eller gått en tur. Eller hoppet opp og ned på en step. 😉 Men forskerne er altså enig med meg! Aktivitet i hverdagen er absolutt en ingrediens til den hverdagslige gleden og lykken i livet. Og dette er jo det mitt prosjekt med denne bloggen handler om: å klare å få fysisk aktivitet jevnlig inn i hverdagen!

Og sist, men ikke minst: Å knytte bånd! Vi mennesker er sosiale skapninger og flokkdyr. Det å høre til en gjeng andre fra menneskearten handler simpelt hen om overlevelse fra den gangen vi levde litt mer utsatte liv enn i dag. Det var maktpåliggende å være en del av en gruppe som samarbeidet om beskyttelse fra dyr samling av bær og røtter og jakt. Selv prøver jeg så godt jeg kan å ha kontakt med de vennene jeg allerede har og i disse dager, med barselgrupper og møter med foreldre i barnehagen til den eldste (midterste egentlig), inngår jeg nye bekjentskaper og forhåpentligvis også vennskap for fremtiden.

Du kan lese mer om hverdagsglede her.

Selv om vi for all del har forbedringspotensiale i Tur- og TreningsVennene tenker jeg at vi i stor grad tilbyr både oss i initiatørgruppen, men forhåpentlig også til de av dere som gleder oss med deres tilstedeværelse, en liten smakebit av alle disse fem områdene: Trening er det åpenbare selvsagt. Sosialt samvær blir det også av dette og spesielt de gangene vi som driver treningen på Frøystad skole også har tid til å invitere til litt kaffeslaberas etter treningen. Vi gir absolutt av vår tid, og dere gir av deres tid til oss. (Dere skulle bare visst hvor mye det betyr for oss initiatører at dere dukker opp og trener/går- og løper turer sammen med oss. 😊) Vi lærer masse av hverandre; om nye måter å trene på, nye styrkeøvelser. Og vi som er glad i koreografi lærer sannelig litt av noen trinn og mooves noen ganger. 😉 Det å være oppmerksom – å glemme at tiden går – ja, det mener jeg så visst man oppnår mens man trener. Og spesielt hvis man har det gøy!

Så slik oppnår jeg litt hverdagsglede i større eller mindre grad i mitt liv. Og slik gir kanskje Tur- og TreningsVennene litt av dette til oss alle.

Hvordan ivaretar du din hverdagsglede? 😊

Riktig god helg!

PS! Husk forresten at du kan få dekket en god del av disse punktene allerede i morgen på Frøystad kl. 10:00. 😉
Litt annen hverdagsglede.. det blir mange anledninger for de små tingene når tiden står så stille som den gjør i denne livssituasonen.


Solveig :)

Kommentarer

Populære innlegg