HELKROPPS STYRKEPROGRAM OVER FEM UKER - VIL DU VÆRE MED? :)

Heisann! :) Ved siden av løping har jeg lyst til å gjøre en innsats for å styrke kroppen min mot sommeren! Dermed har jeg laget meg et ganske grunnleggende styrkeprogram som tar for seg hele kroppen. Og som vanlig tenker jeg at jeg like greit kan prøve å dra noen med meg. ;) UTFORDRINGEN TIL DEG OG MEG ER: gjennomføre programmet minst en gang i uken i løpet av de neste fem ukene! :) Oppdelt eller i sin helhet. Det er like bra, begge deler! Programmet er delt inn i tre. Jeg løper tre ganger i uken og tenker å kjøre en tredjedel av dette styrkeprogrammet etter hver løpeøkt. Første del varer i underkant av 15 min. Andre del ca 20 min. Tredje, ca 15. Selvfølgelig kan man fint gjøre hele økten i en sleng hvis man foretrekker det, og kanskje bare rekker en treningsøkt i uken. :) Eller dele det opp i to, det gjør du som du vil med! Jeg har lagt opp øvelser som skal være gode for oss som løper: styrking av føtter, ankler, legger, bakside og forside lår, sete og kjernemuskulatur. Men dette programmet kan like gjerne brukes som et "stram-opp-program" for hele kroppen. ;) Du trenger noe å løfte på: manualer / kettle bells / poser med et eller annet i / flasker el.l. Jeg bruker et par handlenett som jeg kjøpte på et bakeri. Disse har jeg ved hjelp av badevekt og kjøkkenvekt fylt med 4kg grus. Det fine med det er at jeg lett kan fylle på mer grus etter hvert som jeg forhåpentligvis blir sterkere. ;)
Etter noen uker har jeg planer om å lage et nytt program som bygger på dette jeg har beskrevet her. Det nye programmet vil da inneholde øvelser som er hakket mer utfordrende. Programmet er produsert som film i gruppen TrenepåNett Vennene på facebook, men jeg gjengir det også her i skriftlig form. :) Øvelsene er: DEL 1: Sett 1: Utfall fremover m/uten vekter x10 - 12 - 10 Biceps curls x 10 - 12 - 10


Sett 2: Et bens rumensk markløft m/uten vekter x 8 - 10 - 8 Triceps overhodepress 8 - 10 - 8

DEL 2: Sett 3: Stående opptrekk 8 - 10 - 8 Tåhev 10 på begge, 5 på hvert av bena Skulderpress 8 - 10 - 8

Sett 4: Glute bridge m benløft 10 - 10 - 10 Push ups 8 - 10 - 8

DEL 3: Sett 5: Rygg: Lange ryggstrekkere, motsatt svømming, tommel ned og ut, stjerna

Sett 6: Mage/kjerne: sit-ups, skrå sit-ups, båten, sideplanke

Håper du har lyst til å prøve programmet. Om det er ved å følge meg i filmen eller bare gjøre øvelsene i den rekkefølgen jeg har beskrevet over. Lykke til! (Jeg har ikke trent styrke systematisk på flere år, dermed er jeg verken sterk eller noe teknisk talent, men jeg prøver å forklare så godt jeg kan i videoen.) 😅😅






S
Solveig

Kommentarer

Populære innlegg