6 raske tips til hvordan løpe intervalløkter! :) - Også uten apper og styr!

Heisann!


Jeg har, gjennom samtaler både muntlig og på skrift, samlet en god del måter å trene intervalltrening på! Tenkte jeg ville gjengi disse forskjellige måtene å løse det på, kanskje kan det motivere og gi litt inspirasjon.

1. Skal jeg nevne Endomondo først eller til sist? 🤣

Endomondo on the App Store

Det er vel ingen hemmelighet at jeg er en Endo-entusiast. ;) Jeg elsker å bli fortalt når jeg skal løpe og hvor fort det skal gå o.s.v. Ved siden av at det blir så systematisk og ryddig! Love it. - Men jeg skal ikke mase så mye om det siden jeg har skrevet et innlegg tidligere om nettopp denne elskede appen min. ;)

Ved siden av Endomondo, finnes det jo flere andre apper som kan ta deg igjennom løpingen. F.eks. Garmin og Strava. Disse har jeg ikke kjennskap til, men vet det er flere som bruker dem.

Det finnes jo MANGE måter å løse intervalløpingen på!! Her kommer det noen:

2. Bruk terrenget!

Why Do I Get Wheezy When I Run Up Hills? | Outside Online

En gang for lenge siden var bakkene mine verste fiender! Jeg syntes de bare var ute etter å slite meg ut, og det gjerne med en lang pipete og ondskapsfull latter.

- Men så var jeg ute og løp en tur sammen med en annen som sa: Oppoverbakkene er dine venner!

Eh... jaha? - Jeg er av en litt annen oppfatning... - Kan du forklare? - Spurte jeg forvirret.

Jo, altså - Svarte vennen. Det er jo i oppoverbakkene du virkelig kan få hjertet til å slå! Der er HER du virkelig kan få trening!

Jaha tenkte jeg... det hjelper ikke å dytte på meg en masse positivpsykologi og tro at jeg skal bli glad i oppoverbakker, det skal jeg bare ha sagt.

Vel... Nå har det seg faktisk sånn, at jeg siden den gang har merket at jeg faktisk "gutser" litt ekstra på i oppoverbakkene. Det har bare blitt en vane! - Tenk det!

Og det fine med det, er at da jeg kommer på toppen av en bakke, så tar jeg det med ro i en nedover eller rett strekke. DER OPPE venter BELØNNINGEN! Og det er derfor jeg kjører på i oppoverbakkene.

Og dette fungerer jo flott som intervalltrening! Kjøre på litt i oppoverbakkene, og ta det mer med ro på flat mark og nedover.

Og som man jo sier: Det er i motbakke det går oppover!

Det får man si passer bra i en sådan anledning.

Så hvis du løper i et litt kuppert terreng, kan du bare bruke bakkene til å få igang hjertepumpa med litt hvile i mellom!

3. Lyktestolper!

8 Benefits Of Resin Lampposts: Why Resin Is The Best Lamppost ...

Jepp, hvorfor ikke bare løpe fra en lyktestolpe til en annen? Og gå mellom de to neste? Det er jo ganske systematisk og organiserende det også? :)

4. Finn en sang med tempo!

Musikk eller annet på øret når du løper? – Drømmen om ultra

Jeg har en venninne her jeg bor som bruker denne metoden. Hun har funnet seg en sang som har litt tempo, og så løper hun i takt med den sangen til den stopper. Så gir hun seg 20-30 sekunder på å komme seg litt, før hun sprinter avgårde igjen med sangen som motivasjonsdriver. Runden hun løper er ca. 5 km.

Mot slutten av runden legger hun til et par tøffe tak i en bakke. Det vi si BAKKEN! - Det er en lang og bratt og seig bakke her i området som hun da likesågodt sprinter opp en 3-4 ganger før hun løper hjem. Til bakken bruker hun da en annen sang med en takt som passer å løpe opp bakken med.

5. Og når vi er inne på bakker:


Man kan jo også bare finne seg en passelig bratt og lang bakke i nærheten der man bor. Løpe opp og lunte/gå ned x antall ganger til man synes man er ferdig.

Det er jo blant annet dette IntervallVennene som løper på Grua gjør. De løper opp og ned bakken til den nydelige lille kirken der oppe. Akkurat passe mange ganger til at de føler at de har fått kjørt kroppen og hjertepumpa tilfredsstillende den dagen.

File:Grua kirke - 2012-09-30 at 11-01-03.jpg - Wikimedia Commons
Den nydelige lille kirken på Grua ligger badet i sol om kveldene. :)

6. 4x4

Denne metoden, sies det blant de lærde, skal være den beste for å øke oksygenopptaket!

Man løper i 4 minutter med ganske høy intensitet og tar det litt roligere i 2-3 minutter. For deretter å kjøre på med høy intensitet igjen. Totalt 4 ganger!

Til dette trenger man kanskje en stoppeklokke eller klokke med tydelige tall i hvert fall.


Så, da er det bare å hoppe ut i det, trenger ikke app hvis du ikke er så keen på det! Gjør det som er enklest og som passer for deg!

Lykke til!

PS! Har du flere tips for gjennomføring av intervalløkter (m.t.p.) løping? Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Solveig 💗


Kommentarer

Populære innlegg