Vil du ha sterkere armer til jul? 😊

Ta en Push Up-utfordring!

I disse dager foregår det en liten styrkeutfordring på Tur- og TreningsVennenes side på facebook som vil gjøre deg sterkere i armene:

Hvor mange push-ups med smalt grep klarer du å øke med hvis du utfører øvelsen annehver dag i to uker? :)

PÃ¥standen er at hvis du for eksempel klarer fem slike push Ups, vil du etter to uker klare ti!

- Vil du være med å teste om det funker for deg?

Lenger ned ser du en video av hvor mange jeg klarte.

Øvelsen er en push up-versjon som trener både bryst og stabiliseringmuskulatur i magen, men også tricepsen. De tre musklene bak på overarmene får altså en real omgang med denne øvelsen.

Slik gjør du:

Forberedelse
Bruk en matte, håndkle,teppe eller liknende hvis du vil ha knærne i gulvet og beskytte dem litt.

Gå ned på alle fire. Hendene plasserer du i skulderbreddes avstand.

Du kan utføre øvelsen med forskjellig utfordring:

Enten med strake ben (tyngst)

Med bøyde ben og tærne i gulvet (medium) slik jeg gjør i videoen.

Eller du støtter deg med hendene til et bord eller en eller annen stabil kant. Jo høyere støtte, jo lettere er øvelsen. (Lettest)

Stabiliser buken slik at du ikke henger i korsryggen. Heis deg opp på skuldrene slik at du ikke henger på dem heller. Hodet skal være en forlengelse av ryggen og ikke henge ned.

I videoen gjør jeg ikke dette særlig bra.. jeg ser at korsryggen og hodet henger. Må prøve å rette opp dette til neste gang.

Kanskje du også kan filme deg selv? Man kan plutselig se ting man ikke ellers oppdager. 😊

Utførelse
Senk brystet ned mellom hendene slik at det møter underlaget. Press deg deretter opp igjen med armene uten at magen henger ned og uten at du henger på skuldrene. Klarer du ikke å unngå at dette skjer, bør du trappe ned et hakk på nivået slik jeg har beskrevet over. Overkroppen og hoftene, eventuelt knærne skal være så rett og stive som en planke!


NB! Albuene skal peke rett bakover og ikke ut til siden. Da blir triceps trigget veldig fint. 😊

Jeg prøver
Her er et forsøk fra min side. Jeg var litt groggy, småsymptomer på omgangssyke og syk Storebror hjemme fra barnehagen, men jeg klarte å gjøre denne lille utfordringen allikevel.




Hvor mange klarer du?
Ivideoen kan du se hvor mange jeg klarte. - Hvor mange klarer du? :) - Kommenter gjerne i bloggen, på snapchat eller under innlegget på facebook.

Og det viktigste: sammenlikn deg selv fra gang til gang.

Klarer du flere for hver gang?

- Og det største spørsmålet; Hvor mange flere klarte du den siste gangen enn den første gangen?

Morsomt å teste! - sleng deg på. Det tar ca et minutt... hvis du ikke er i en eller annen liga da.. som kan gjøre slike til andre går og legger seg ;)

Påminnelse på snapchat og facebook! :)

Lykke til!

Gleder meg til å se fremgangen din!

Solveig

Kommentarer

Populære innlegg